En gisteren weer terug van Roermond naar Naarden met 40.6 op NoA.
Bevindingen algemeen:
- autowipers worden slechter en slechter. Dat was een paar versies terug echt beter. Je blijft aan het schakelen tussen handmatig aan / klapje / en auto op hoogste stand;
- ook vervelend: als het regent schakelt NoA uit. Dat is op zich niet zo erg, maar dat gebeurt elke keer weer met een chime. En als dat dat aan/uit ongeveer 1 a 2 keer per minuut is, wordt he daar wel wat kriegelig door. Lijkt trouwens wel of er een relatie zit met het wel/niet aanstaan van de ruitenwissers;
- ondanks dat ik het in de settings heb uitgezet, blijft NoA mij vertellen dat ik van baan moet verwisselen. Ja, dat kan ivm navigatie, maar niet als ik in de juiste baan zit. Blijft vervelend;
Bevindingen AP (NoA met FSD):
- rijden ging redelijk;
- wel problemen en disengagement op moeilijke punten: denk aan rechtsaf uitvoegen waar er twee banen zijn voor rechtsaf. Dan wordt er onzeker, zwalkend gekozen en helaas vaak verkeerd (links in plaats van rechts);
- geforceerde, korte invoegstroken is eigenlijk een no-go als het wat drukker is. AP heeft te veel tijd nodig om dat soepel te laten verlopen;
- bij de aansluiting van de A30 op de A1 zet ik AP even uit. Dat wordt echt een behoorlijke test voor FSD. Snelweg met 100km, terug naar 70km, einde snelweg, 50KM dan haakse bocht (max 30km) en meteen doseerlicht om de A1 weer op te mogen;
- zelf twee keer iets te abrupt gereageerd met lanechanges waardoor disengagement;
- twee keer een vrachtwagen die uitging van recht van de zwaarste en hem pal voor mijn auto naar links knalde. Waarschijnlijk had AP dat netjes afgehandeld, maar wilde liever geen risico nemen;
- afslag Naarden is nooit te nemen door spitstrook;
- ik snap systematiek niet helemaal: bij Rijden op NoA wordt voor de afslag in de aanwijzingen een blauw stuurtje weergegeven. Ik had begrepen dat dat betekende dat NoA daar zelf de afslag zou nemen. Dat is echter *niet* het geval. Jammer, zou een goed hulpmiddel zijn om te weten of je wel of niet zelf moet gaan ingrijpen;
- GPS niet nauwkeurig genoeg. Als je zelf een andere route rijdt dan voorgesteld, dan duurt het vrij lang voor dat de Tesla dat doorheeft. Te lang in mijn optiek. Dat is behoorlijk duidelijk als Tesla een paralelweg voorstelt en jij de snelweg vervolgt op de middelste van drie banen. Dan zit er toch voldende ruimte tussen zou je denken;
Overig
- waypoints nog niet geprobeerd;
- gepland laden/verwarmen via app: nu wel mogelijk tijd in te geven;
Voorlopige conclusie 40.6
- AP rijden niet significant beter;
- ruitenwissers verslechterd;
- veel uitschakelen NoA wegens 'slechte weersomstandigheden' waarbij het gaat om slechts lichte regen. Vervelend om chime te horen als het (te) vaak in korte tijd aan/uit gebeurt;
- GPS nauwkeurigheid (lokatie op route) moet nog steeds verbeteren.
We wachten met spanning op de V11. Tot die tijd verwacht ik eerlijk gezegd maar marginale verbeteringen (en soms wat stapjes terug). Ik hoop wel nog op een kaartupdate: dat zou wellicht op punten kunnen helpen.