Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.44.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien helpt het om de verwaeming op high te zetten vooraleer je ‘s avonds uitstapt. Enige verschil met defrost is dan nog dat niet alle warme lucht op de voorruit blaast, maar dat komt get ontdooien van de deurvensters ten goede en ook dat de achterruitverwarming niet op staat.
Aan de andere kant, defrost is maar zo’n kwartiertje nodig. Ik denk niet dat je na het opstaan binnen een kwartiertje vertrekt. Een klik in de app bij het opstaan doet het dus voor je.

Of je gebruikt home automation assistent zoals Home Assistant. Ik kijk met een automation naar mijn iphone alarm + agenda afspraken + afstand tot agenda afspraken en weet dus vrij precies hoelaat ik mijn Tesla nodig heb. Voeg naar nog de KNMI dauwpunt temperatuur voor je eigen postcode aan toe (jahjah dat is de echte temperatuur voor bevoren ruiten) en je weet ook nog is wanneer en of je Defrost nodig hebt.

Ik kan nog niet 1 regel programeren voor de duidelijkheid, maar in een 30 minuten had ik het aan elkaar geklikt in de GUI (had al wel uiteraard paar integrations zoals Google Maps afstanden/file etc toegevoegd)

Voor de leuk ook een NFC kunstof stickplaatje van 50cent naast de laadpoort geplakt die alles ontgrendeld wat er moet ontgrendeld worden als mijn iPhone er tegenaan gaat, maar dat is wat offtopic. Moraal van het verhaal: er zit meer dan genoeg in de die Tesla API en in het Nederlandse gratis opensource Home Assistant om ook als gewone huisman of huisvrouw zonder code skills je leven leuk en aangenaam te maken.
 
Jammer dat blind spot camera niet beschikbaar is in de pre raven X/S.
De MX en MS hebben een IC dus waarom niet gebruiken zoals in bijvoorbeeld een Ionic 5?
Knippertje aan en dan even 1 van de 2 widgets in het IC vervangen door camera beeld en daarna weer terug naar je widget.
Vind het een gemiste kans voor wat mijn idee een fijne feature zou zijn.
Oja eindelijk sub volume control, wub wub 😆
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Onderweg naar de Middellandse Zee. De ruitenwissers doen het zo mogelijk nog slechter dan eerst, jammer, ook omdat hierboven werd gesteld dat het goed zou moeten gaan nu. Wees blij @Krisja!:)

Netflix gaat nog steeds uit als mijn vrouw kijkt en ik stap uit en sluit de deur. Valt daar iets aan af te stellen?
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Krisja
😞 Overzicht van een volledige trip zijn geen SUC zichtbaar en is het icoon verdwenen om ze zichtbaar te maken (met poi ingeschakeld zie je ze wel passeren in het scherm wanneer je in de buurt bent) of mis ik ergens iets om de SUCs zichtbaar te krijgen bij een totaaloverzicht van een geplande trip?
Bij een langere trip gebruik ik dat overzicht wel eens om in te schatten of ik een SUC verder of vroeger kan nemen dan gepland.
Bij ‘kortere’ trips gebruik ik dat overzicht ook wel eens om te bekijken of ik ergens kan (bij)laden voor aankomst op de geplande bestemming en wanneer ik nog tijd over heb (ik weet niet altijd of ik kan laden op bestemming)
(🤔 mss toch ABRP eens meer beginnen te gebruiken dan enkel off-line ter voorbereiding op een trip)
 
😞 Overzicht van een volledige trip zijn geen SUC zichtbaar en is het icoon verdwenen om ze zichtbaar te maken (met poi ingeschakeld zie je ze wel passeren in het scherm wanneer je in de buurt bent) of mis ik ergens iets om de SUCs zichtbaar te krijgen bij een totaaloverzicht van een geplande trip?
Bij een langere trip gebruik ik dat overzicht wel eens om in te schatten of ik een SUC verder of vroeger kan nemen dan gepland.
Bij ‘kortere’ trips gebruik ik dat overzicht ook wel eens om te bekijken of ik ergens kan (bij)laden voor aankomst op de geplande bestemming en wanneer ik nog tijd over heb (ik weet niet altijd of ik kan laden op bestemming)
(🤔 mss toch ABRP eens meer beginnen te gebruiken dan enkel off-line ter voorbereiding op een trip)
Al je kaart inzoomt voor jou relevante deel van de route en dan bij navigeren linksboven op opladen tikt zie je ze keurig. Inclusief 3rd party laders en afstand.

20211227_084336.jpg
 
  • Like
Reactions: Pebe and Hbrink
Een hoop poeha om niks zei mijn vrouw. En die kan het weten! :) Vele bedieningen nu achter het scherm in plaats van erop. Stoelverwarming, verbinding, profielen, verbruik. Bij het laden moet je een leesbril opzetten om de laadsnelheid te zien, scrollen om SoC te zien bij aankomst. Etcetera. Het is er niet beter op geworden helaas.
Maar we zijn wel verzeikt natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: djlorenz and Woek
Waarom zetten ze eigenlijk informatie op dat scherm? Ze zouden alles achter knoppen kunnen zetten. Dan kun je alles vinden met een druk op de knop.
De idee is dat je de belangrijkste info rechtstreeks op dat scherm ziet.
Ik moest enkele weken geleden in Luxemburg stad zijn. Ik wist dat ik ter plekke niet zou kunnen laden, en ik wou eigenlijk niet stoppen aan de supercharger in de heenrit omdat er 's morgens aardig wat file richting Luxemburg is en ik misschien te laat zou aankomen in de rechtbank. Ik wou dus minstens 15% soc overhouden bij aankomst om na de rechtszaak te laden aan een supercharger. Er is daar heel wat hoogteverschil waardoor je niet zomaar op basis van afgelegde km kan extrapoleren hoeveel je overhoudt. En terwijl de temperatuur nog OK was toen ik vertrok, werd het ook voortdurend kouder (10°C -> 2°C).
Ik was drie weken geleden in staat om de evolutie van mijn verwachte SOC te volgen (en ik had eigenlijk niet zoveel over) en tegelijkertijd de navigatie te volgen.
In de toekomst ga ik in zo'n geval moeten klooien met meerdere schermen, of zitten scrollen in het navigatie overzicht.

Vertel mij eens waarom naast de verwachte aankomsttijd, de nog af te leggen afstand én de verwachte resterende reistijd dan zoveel belangrijker zijn, want die staan er wel alle drie.
In de situatie die je beschrijft wist je al dat je niet ter plekke zou kunnen laden, dat is niet anders dan het al was en nu is.
Ook de temperatuurverschillen werden toen ook al niet meegenomen dus dat veranderd naar mijn idee niets aan de situatie. Juist de impact van de hoogteverschillen kun je perfect zien op het energiescherm en kun je nauwkeuriger zien wanneer je moet laden dan in het navigatiescherm.
Als je het energiescherm in je favoriet zet heb je met 1 klik de info. Vroeger moest je scrollen in het navigatiescherm en dat was naar mijn idee veel onhandiger.
Ik denk een kwestie van wennen en tja zo zie je maar weer, iedereen zijn voorkeur.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Misschien niet per se een gevolg van de update, maar toch opmerkelijk: Na een rit van 25 km parkeer ik mijn auto, zet 'm in R, en zie voor een halve seconde camerabeeld van de auto van mijn vrouw. Maar ik ben op kantoor, en haar auto staat thuis.
Doet me denken aan de keer dat ik haar auto vrij stevig raakte doordat de camera minstens een halve meter lag had.
Verder probeer ik maar te negeren wat me allemaal niet bevalt aan de nieuwe UI. Blij word ik er vooralsnog absoluut niet van. Laat staan mijn vrouw, die sporadisch in de Tesla rijdt en zich suf zoekt naar de meest basale instellingen.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Sinds de update flikkeren mijn headlights elke paarminuten wanneer de auto geparkeerd staat en Sentry mode aan staat, alsof er iemand kortbij je auto komt wanneer Sentry actief is.
De auto geeft zo een lichtshow in de slaapkamer van mijn overburen. Nog iemand anders hier last van?
 
Ik ben ook niet echt overtuigd van de nieuwe versie. Ik houd normaal gesproken van veranderingen en ben altijd benieuwd wat er nu weer anders is geworden, maar deze versie is helemaal niet intiutief. Hierboven al genoemd: om superchargers op je route te vinden moet je nu extra handelingen verrichten. En zojuist, nadat ik heb geladen en weer verder wil rijden zie ik nergens met hoeveel % ik verwacht aan te komen. Dat balkje is gewoon verdwenen en ik heb geen idee hoe ik dat weer zichtbaar maak....

Ook het slepen van het scherm als er iets van Spotify speelt bv, is heel lastig geworden. Het alternatief dat wel goed blijkt te werken is het tikken op het witte gedeelte, dan krijg je verschillende opties van de schermindeling.

Over het algemeen: veel meer handelingen om hetzelfde te bereiken.
 
  • Like
Reactions: Woek and Hippogrief
Jammer dat blind spot camera niet beschikbaar is in de pre raven X/S.
De MX en MS hebben een IC dus waarom niet gebruiken zoals in bijvoorbeeld een Ionic 5?
Knippertje aan en dan even 1 van de 2 widgets in het IC vervangen door camera beeld en daarna weer terug naar je widget.
Vind het een gemiste kans voor wat mijn idee een fijne feature zou zijn.
Oja eindelijk sub volume control, wub wub 😆
Inderdaad een gemiste kans, maar is het wel beschikbaar in de Raven versies dan? Kan het nl nergens vinden, tenzij de 'oude' Raven, geen Raven meer is
 
Mis vooral mijn verbruikscijfers zo links onderin. Nu moet ik ze oproepen en dat neemt dan het hele rechter scherm in beslag.
Het altijd zichtbaar hebben is dus niet meer zo mogelijk. Mis nog immer het groene batterij balkje boven. Letters zijn kleiner(heb zo meer mijn bril nodig).
Ik hoop dat er weer wat aanpassingen komen
ja die mis ook, huidige rit gegevens en sinds laatste keer opladen.
Muziek overzicht is er ook niet beter op geworden, een extra km teller in beeld, extra handeling om stoelverwarming aan te passen enz enz.
Kan me niet herinneren de laatste 6 jaar zo'n waardeloze UI update gehad te hebben.

Kreeg ook klachten van passagiers achterin dat stoelverwarming minder was geworden.
 
  • Like
Reactions: Woek and Hippogrief
Met deze update kreeg ik ook nu de update waar vision based autopark in zit. Het gebruikt iets teveel vision lijkt want het werkt nu helemaal vaker niet dan wel!

Bijzonder toch...

Verder vind ik de spacing erg groot in de nieuwe UI. De stijl is wel fraai maar er zit wel heel veel marge overal.

Gezien de UI is te customizen snap ik niet dat je zelf kunt kiezen of je stoelverwarming en ontwasen knoppen wilt hebben. Dat is naast muziek de meest gebruikte functies.

Jammer dat S niet bij het gebruik van het knipperlicht de blinkercam kan tonen. Ik had gehoopt dat dat dan b.v. in de cockpit te zien zou zijn. Dat zou echt heel fraai zijn.

Nog niet de multipoint nav kunnen gebruiken maar dat is eigenlijk de enige feature die er bij is gekomen voor mij



Maar we moeten kennelijk op de 3e kerst in 2023 wachten voor de eerder beloofde features :cool:
 
  • Like
Reactions: Hippogrief