Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.44.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Een paar pagina’s terug werd er wat onnozel gereageerd op de geposte melding van iemand anders. dat er honderden kilometers voor een geplande SuC al begonnen werd met voorverwarmen. Maar dit komt dus vaker voor, ik heb mij daar zo’n twee maanden geleden ook erg over verbaasd. Op een lange rit naar Frankrijk kwam ruim 190 kilometer voor de ingeplande stop al de melding dat begonnen werd met voorverwarmen van de accu’s.

Ook later tijdens de rit en op de terugweg kwam deze melding al heel erg vroeg in beeld. Ik rij echter bijna nooit zo ver dat ik een SuC nodig heb dus verder heb ik hier geen ervaring mee. Ik weet wel dat in de zomer op en neer naar Italië deze melding niet eerder dan 20-25 minuten van te voren kwam.
 
Een paar pagina’s terug werd er wat onnozel gereageerd op de geposte melding van iemand anders. dat er honderden kilometers voor een geplande SuC al begonnen werd met voorverwarmen. Maar dit komt dus vaker voor, ik heb mij daar zo’n twee maanden geleden ook erg over verbaasd. Op een lange rit naar Frankrijk kwam ruim 190 kilometer voor de ingeplande stop al de melding dat begonnen werd met voorverwarmen van de accu’s.

Ook later tijdens de rit en op de terugweg kwam deze melding al heel erg vroeg in beeld. Ik rij echter bijna nooit zo ver dat ik een SuC nodig heb dus verder heb ik hier geen ervaring mee. Ik weet wel dat in de zomer op en neer naar Italië deze melding niet eerder dan 20-25 minuten van te voren kwam.
Klopt. Verschijnt vaak al als ik de straat uit ben en nog 300 km vóór mij heb. Je kunt de melding wegvegen maar 5 minuten later staat hij er weer. Nutteloze informatie, leidt alleen maar af.
 
Klopt. Verschijnt vaak al als ik de straat uit ben en nog 300 km vóór mij heb. Je kunt de melding wegvegen maar 5 minuten later staat hij er weer. Nutteloze informatie, leidt alleen maar af.
Nutteloze informatie of een aanwijzing dat Tesla de efficiency enkel optimaliseert voor de use case van een road trip die verder ligt dan 1 batterijlading met bezoek aan een snellader? Als de reis eindigt bij een slowcharger is voorverwarmen voor snelladen niet nodig en wordt er nuttige batterijlading weggegooid voor nutteloos voorverwarmen van de batterij.
 
Last edited:
Nutteloze informatie of een aanwijzing dat Tesla de efficiency enkel optimaliseert voor de use case van een road trip die verder ligt dan 1 batterijlading met bezoek aan een snellader? Als de reis eindigt bij een slowcharger is voorverwarmen voor snelladen niet nodig en wordt er nuttige batterijlading weggegooid voor nutteloos voorverwarmen van de batterij.
Ja, zal zijn functie hebben maar waarom moet ik dat weten in godsnaam? En hoe vaak wordt de voorgestelde SuC niet eens gehaald? Of kan ik hem overslaan omdat er nog bereik genoeg is? Heb die melding al die jaren dat die niet verscheen nooit gemist.
 
Een paar pagina’s terug werd er wat onnozel gereageerd op de geposte melding van iemand anders. dat er honderden kilometers voor een geplande SuC al begonnen werd met voorverwarmen. Maar dit komt dus vaker voor, ik heb mij daar zo’n twee maanden geleden ook erg over verbaasd. Op een lange rit naar Frankrijk kwam ruim 190 kilometer voor de ingeplande stop al de melding dat begonnen werd met voorverwarmen van de accu’s.
‘Onnozel’ antwoord was dat als de melding verschijnt, dat dat niet betekent dat de wagen effectief al begint voor te verwarmen. Het is niet omdat ik ‘s avonds mijn huisthermostaat op programma 2 zet, omdat ik ‘s anderdaags een uur vroeger op moet, dat hij direct begint te warmen. Hij zegt dan ook ‘programma 2 actief’.
Volgens mij is dat gewoon een ongelukkige formulering om te zeggen dat de wagen er zal voor zorgen dat de batterij geconditioneerd zal zijn bij aankomst.
Gemakkelijk te testen op een lange rit bij koud weer. Verwijder de SuC’s uit de rit, rij 100km en voeg dan de SuC toe als bestemming (vb als je nog 200km moet) en kijk naar de energiecurve. Mocht de batterijconditionering aan slaan, dan zou je een knik moeten zien met hoger verbruik tot gevolg.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Voorverwarmen aan het begin van je lange trip heb je uiteindelijk heel de trip profijt van. Niet enkel bij het laden. Hoe eerder de batterij op temperatuur is des te efficienter de energie afgifte.

Wat mij juist opviel was dat ik recent een SuC stop had en m'n S100D helemaal niet ging voorverwarmen... ScanMyTesla gaf duidelijk aan dat m'n pack nog niet op temperatuur was.
 
Voorverwarmen aan het begin van je lange trip heb je uiteindelijk heel de trip profijt van. Niet enkel bij het laden. Hoe eerder de batterij op temperatuur is des te efficienter de energie afgifte.

Wat mij juist opviel was dat ik recent een SuC stop had en m'n S100D helemaal niet ging voorverwarmen... ScanMyTesla gaf duidelijk aan dat m'n pack nog niet op temperatuur was.
Het voorverwarmen geeft een fluittoon in de M3. Zodra er op het scherm staat dat hij voorverwarmt, verwarmt hij ook.
Ik heb hier al eens eerder gepost dat het op 200 km ongeveer 4% kost. Volgens mij is het dus niet efficient.
 
Het voorverwarmen geeft een fluittoon in de M3. Zodra er op het scherm staat dat hij voorverwarmt, verwarmt hij ook.
Ik heb hier al eens eerder gepost dat het op 200 km ongeveer 4% kost. Volgens mij is het dus niet efficient.

200km om voor te verwarmen zou vreemd zijn. Als uiteindelijk het pack 40 graden is zou uberhaupt niet meer verwarmd moeten worden omdat door de weerstand het pack wel op temperatuur blijft.

Misschien is er iets mis met je M3? Heb een OBD2 lezer? Wat geeft ScanMyTesla aan qua temperaturen?
 
  • Like
Reactions: Niek
200km om voor te verwarmen zou vreemd zijn. Als uiteindelijk het pack 40 graden is zou uberhaupt niet meer verwarmd moeten worden omdat door de weerstand het pack wel op temperatuur blijft.

Misschien is er iets mis met je M3? Heb een OBD2 lezer? Wat geeft ScanMyTesla aan qua temperaturen?
Zoals ik hierboven ook al schreef komt de melding al kort na het vertrek, ook al moet ik nog 300 km. rijden.
Ik schreef ook dat ik die melding overbodig vind. Helaas wordt dat uitgelegd als azijnpissen. Ik wilde alleen maar zeggen dat ik die melding vind afleiden, hoewel het ongetwijfeld een nuttige functie heeft. Ik wil ook geen melding krijgen als thuis de warmtepomp aanspringt (tenzij die altijd draait, ik weet het niet). Ik vertrouw erop dat de Tesla doet wat hij niet doen, ook zonder meldingen.

On topic, ik weet niet of het komt door de update van gisteren maar bij de start krijg ik kortstondig op de plek waar het vroeger stond de status van de LTE of WiFi te zien.