Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.44

This site may earn commission on affiliate links.
Autopark:

Vanochtend autopark getest op versie 2022.44.2 en het was echt weer een pareltje!

Het indraaien was al twijfelachtig maar daarna ging de auto heel veel naar voren en naar achteren in korte stukjes zonder echt het stuurwiel te draaien om vervolgens schuin in het vak te staan.



Auto high beams:

Auto high beams werkt nu trouwens wel echt super goed! Sinds 2022.40.4 denk ik al maar daarna heb ik nog 2022.40.4.1 en 2022.40.4.2 gekregen. Ik heb nu altijd m'n grootlicht aan en in diverse weersomstandigheden nog geen enkel foutje gehad met 2022.44.2


Auto wipers:

Nog steeds niet zoals ik het wil maar niet storend meer. Ik ergerde me super vaak en dat heb ik niet meer. Wat ik al even niet meer heb ervaren is dat de wipers op de snelste stand gaan zonder echte reden.

Wel tijdens een flinke regen bui dat als de auto stilstaat nog steeds de wipers op snelst staan. Onzinnig naar mijn mening maar niet perse verkeerd.


Verlichting:

Juist nu met overdag wat mot regen of lichte mist waar je echt met normale verlichting hoort te rijden en niet met DRL's ook *perfect*. Vorige winter heb ik nog wel eens handmatig de normale verlichting in moeten schakelen maar dat is nu ook nog niet geweest.
 
Last edited:
Maar die kofferbak openen en dan de laadpoort ontgrendelen; dat doet hij dan weer niet. Is dat ergens een instelling?

En sich lijkt het me wel makkelijk in dagelijks gebruik; maar als de auto staat op te laden terwijl ik de vakantie spullen in de achterbak aan het stoppen ben is het natuurlijk niet de bedoeling dat de kabel telkens ontgrendeld....
Dat heb ik wat onhandig geformuleerd inderdaad. Vroeger moest ik eerst de voordeur ontgrendelen, dan de laadsessie beeindigen met de tag en dan de kofferbak openen. Nu is ontgrendelen van de kofferbak voldoende om daarna met de tag de laadsessie te beeindigen en de kabel te ontgrendelen.

Komt overeen met mijn beleving: er is qua FSD (haast) niets gebeurd.

Hoe zijn de ruitenwissers? Merkbaar anders of ook hetzelfde als zomer 2021?
Weet ik nog niet, daar rijd ik er nog te kort mee. Ik heb dus anderhalf jaar met dezelfde softwareversie rondgereden en dan merk je wel dat zelfs met dezelfde versie de resultaten heel wisselend zijn. Het is nu wel "anders" en misschien tot nu toe marginaal beter maar laat nog altijd wel te wensen over. Had vandaag in het donker en met miezer op de ruit (een scenario waar de vorige software ook moeite mee had) weer dat hij alsnog wat extra handmatige aansporing nodig had. Denk wel dat het lastig is om het verder te verbeteren aangezien de cameras nu eenmaal qua brandpuntsafstand niet scherp (kunnen) stellen op de ruit dus het blijft natuurkundig gezien behelpen :)

Dat herken ik niet. Trouwens met mij MS van 2016 (AP1) ook nooit gemerkt. Werkt dus al minstens 6,5 jaar goed. Ik raad je aan om het eens te filmen en via een service request in de app op te sturen. Ze kunnen van op afstand een hercalibratie van jouw camera’s initiëren.
Ik heb regelmatig in een model S gereden met AP1 (veel leenautos gehad) en die doet dat wel prima idd. Naar mijn idee is AP1 nog steeds superieur op oa dat vlak en heeft AP2 dat ondanks alle beloftes nog altijd niet ingelopen. AP1 rijdt ook een stuk vloeiender dan AP2 in mijn beleving. Ik heb wel eens een cameracalibratie tussendoor gedaan en zelfs een HW 2.5 naar 3 conversie gehad maar dit gedrag heeft er eigenlijk altijd wel in gezeten. Op de snelweg blijft hij prima tussen de lijntjes overigens, maar op lokale wegen met een kleine asverschuiving bijvoorbeeld stuurt hij vloeiend over de belijning heen. De grap is dat als je dit handmatig op dezelfde manier doet ie met de nieuwe software nu (terecht) begint te piepen dat dat geen goed idee is :)
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Ik heb sinds de update dat mijn "laatst gebruikte apps" (dus de apps rechts naast de 3 puntjes) niet meer onthouden worden bij een volgende rit of een profielwissel. Reset heeft niet geholpen. Onder het profiel van mijn vrouw blijven ze wel staan...
Ik heb hier dus ook na de update naar 2022.44 nog steeds last van. Language veranderen heeft ook niet geholpen. Vrouw en ik gebruiken allebei een cloud-profiel.
 
Op de snelweg blijft hij prima tussen de lijntjes overigens, maar op lokale wegen met een kleine asverschuiving bijvoorbeeld stuurt hij vloeiend over de belijning heen.
Ik heb een weg op mijn traject met een aantal asverschuivingen die ik nu al meer dan 6 jaar met AP neem.
In het begin, met AP1 kon de wagen het niet aan en moest ik bij asverschuivingen overnemen. De wagen nam de eerste bocht goed, maar reageerde niet goed waar de weg terugkeert naar de originele richting en zou rechtdoor gaan spookrijden (bij verschuiving eerst naar rechts en dan terug naar links).
Later, na wat updates, lukte het wel, maar heel ongemakkelijk omdat hij perfect in het midden van de lijnen wou blijven, wat heel ‘snokkerig’ over kwam.
Nog later ging hij vertragen om ook dat ongemak weg te nemen, maar het was echt te traag. Dus weer overnemen.
Nu met mijn MY snijdt hij perfect de hoeken af zoals ik zou doen. Heel aangenaam.
Niet elke situatie is gelijk natuurlijk.

Het wordt tijd dat we naar AP gaan en de wagen altijd en overal de max snelheid respecteert. Dan moeten we geen asverschuivingen meer hebben om de snelheidsbeperking af te dwingen.
 
Zo! Dat is echt kunstmatig dom!
En zie ik het goed, geen knipperlichtje aan?

Als die software zo blijft kan hij beter de alarmlichten aanzetten :D

Niet alleen de alarmlichten. Musk zou een auto-eject systeem moeten ontwikkelen voor een gevaren-driehoek, voordat de actie start. Op gegeven clip was er gelukkig geen verkeer. Wat als dat wel het geval was .. Zeker weten zal er veel ge-tütert worden 😂
 
Eind van de middag nog een stuk gereden op 44.2.
Op de provinciale weg vrijwel direct EAP aangezet en binnen 100m het gillende rode stuur in beeld met de melding dat AP ivm technische fout was uitgeschakeld. Pookje omhoog werkte niet, door het stuur door de weerstand te draaien werd EAP uitgeschakeld en verdween de melding.
Direct daarna EAP weer aangezet en geen enkel probleem meer ondervonden.
 
We weten al dat als je aanschuift in een file aan de verkeerslichten, vision only AP een veel te groot gat laat tov de voorligger.
Nu merk ik dat meteen als het groen wordt, hij dit gat al met een paar tientallen cm verkleint, zonder dat de voorligger vertrekt. Ook al staan er 4-5 wagens voor jou aan te schuiven.
Lijkt mij nieuw sedert deze versie.
Is EAP bij mij. Geen FSD.
 
Sinds 2022.44.2 ook een forse verbetering in het wakker worden van de auto. Mobile Service kon mij vertellen dat dit een bug was en in deze of de volgende versie opgelost zou moeten zijn.

Heb nu weer consistent dat de auto na 10 seconden wakker is i.p.v. meerdere minuten met uitlopers tot 10 minuten. Toch wel fijn met dit koude weer. Ook geen meldingen meer van hetSOS systeem of dat de LTE connectie de eerste paar minuten er uit ligt. Deze problemen had ik sinds 2022.24.6 tot 2022.40.4.2.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Eén positief over de laatste softwareversies : spotify werkt nu opnieuw eindelijk naar behoren. Mijn playlists werden altijd onderbroken, wanneer ik een nummer trachtte te skippen duurde dat soms 20-30 seconden, dat euvel is van de baan.

Voor de rest : phantom brakes are back, with a vengeance. Ik heb nu iedere rit meerdere, zeer sterke phantom brakes, dat is eigenlijk een jaar beter geweest, maar nu dus terug naar af. En gisteren wou de wagen weer geen 70 km/h rijden wegens bad vision, terwijl ik onder diezelfde omstandigheden vroeger geen enkel probleem had om wel aan maximale snelheid te rijden.

En de wagen blijft me adviseren (2022.42) om de verwarming op te schroeven naar 22°C om 0.1% te besparen op de rit. Ik heb na 4/5 (40km) van mijn rit dat advies gevolgd, en op die laatste 10% evenveel verbruikt voor de climatisatie als de 40 km ervoor.

Van phantom brakes heb ik gelukkig geen last meer van, helaas zijn de phantom stuurcorrecties er voor teruggekomen. Hebben meer mensen hier last van, dat de lane-assist op de meest vreemde plaatsen ingrijpt, en dan heb ik het niet over een doorgetrokken lijn rijden?