Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.40.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla gaat een deep rain ontwikkeling door, de camera's analizeren de omgeving, en dus ook het weer en regen, hobbels in de weg etc.
De computer moet tot de logica komen; het is nat buiten -> ik doe de screenwiper aan... of er is onregelmatige hobbelige weg -> suspension op comfort

Ik vindt het vet dat Tesla dit bijvoorbeeld doet, maar het snel invoeren van nog niet volwassen software heeft wel keerzijde, wij zitten gewoon midden in de ontwikkeling.

Dit is qua gebruiekrserverinag voor een typische gebruiker wellicht wat ongewoon, en toegegeven ook ronduit irritant, maar zoiets ontwikkelen is vanuit technisch oogpunt gewoon ongehoord en awesome om mee te maken.

Hier staat het e.e.a. uitgelegd; Tesla Deep Rain and the mistake they made mijn conclusie; leuke discussie in fora en ik bewonder de inzet om het zo te doen zoals ze het doen, is het handig nu; nee
 
De regensensor in de model 3 doet het beduidend slechter dan in mn vw polo die 3 jaar ouder was en nog niet de helft kostte.
Kan ook niet anders, want er zit geen regensensor in de M3.
Elon Musk heeft de bewonderenswaardige eigenschap om elke bestaande oplossing in vraag te stellen en waar mogelijk te gaan voor een eenvoudigere betere oplossing. Bij veel van die alternatieven kwam zijn andere bewonderenswaardige eigenschap, koppigheid, van pas om toch door te gaan als de eerste resultaten tegenvielen.
Zo heeft hij zwaar aan de boom kunnen schudden in de autowereld met verbazende vernieuwingen.
Met het vervangen van de regensensor door de camera (die er toch al in zat) is dit tot nu toe niet gelukt. You win some, you loose some.
 
Gisteren nog eens naar mijn kantoor gereden met de Tesla ipv met het openbaar vervoer.
Het was nog donker, regende goed door en af en toe stukken met miezelregen.
Regencamerasensor deed het dramatisch slecht, vooral op onverlichte stukken snelweg. Het viel echt op dat bij miezelregen op de plaatsen zonder verlichting de camera dit niet detecteert maar op het ogenblik dat je op een stuk zit waar de verlichting brand hij de regendruppels onmiddellijk detecteert en begint te wissen. Dan ook terug de momenten dat hij als een malle begint te wissen terwijl dit helemaal niet nodig is.
Twee phantom breaks, telkens wanneer ik onder een brug doorreed. Terwijl er best veel water op de baan lag gooit hij alles dicht:oops:
Op plaatsen waar het hevig aan het regenen was moest ik overnemen, alle toeters en bellen gingen af want hij was de lijntjes kwijt.
Verwarming stond op 20,5 en op auto met airco ingeschakeld. Na een 40 tal km waren mijn voeten zowat oververhit, de luchtstroom op mijn voeten stond veel te heet terwijl uit het dashboard een net iets te koude lucht kwam. Dit phenomeen deed zich op de terugweg ook voor.
De AP deed het twee jaar terug veel beter en de regencamerasensor heeft ook al veel beter gepresteerd.

Ik heb voor dat warmte voeten probleem voor de tweede keer een service ticket aangemaakt omdat ik het niet normaal vind dat mijn voeten in de HVAC AUTO modus bekant wegbranden. Ik ben benieuwd, want ze geven me zelfs tijdelijk een leenauto mee omdat ze het toch wel bijzonder vinden bij het SC dat het daar 50 graden word. Ze gaan er dus wat extra tijd insteken. Ik ben benieuwd.
 
Kan ook niet anders, want er zit geen regensensor in de M3.
Elon Musk heeft de bewonderenswaardige eigenschap om elke bestaande oplossing in vraag te stellen en waar mogelijk te gaan voor een eenvoudigere betere oplossing. Bij veel van die alternatieven kwam zijn andere bewonderenswaardige eigenschap, koppigheid, van pas om toch door te gaan als de eerste resultaten tegenvielen.
Zo heeft hij zwaar aan de boom kunnen schudden in de autowereld met verbazende vernieuwingen.
Met het vervangen van de regensensor door de camera (die er toch al in zat) is dit tot nu toe niet gelukt. You win some, you loose some.
De regensensor is dan ook een dom dingetje, van een infrarood LED die achter het ruitoppervlak schijnt, en een sensor die reageert wanneer regendruppels de weerkaatsingen van het infrarood licht verstoren. En dan zegt de sensor "ruitenwisser aan!". En voor dat dingetje koop je dus bij Bosch of andere toeleveranciers.

En Elon of iemand van z'n team zal het wel gek gevonden hebben dat ze naast de 8 camera's ook nog eens een Bosch sensor aan de voorruit moesten monteren om iets te zien dat je met CV ook kan zien: water op de voorruit.

En tot voor even was het inderdaad even zweten want water kon de camera en de computer wel zien overdag, maar 's nachts niet echt. En sinds 2021.40.6 heb ik het gevoel dat ook in het duister de kwaliteit verbeterd is.

Dus ja, in zekere zin weer wat geld uitgespaard voor een blokje aan de voorruit dat niet beters communiceert dan wel/geen regen.

Mijn BMW regensensoren deden het overigens even goed als mijn Model X pre-2021.40.6, dus zoveel magie is zo een Bosch sensor niet.
 
De regensensor is dan ook een dom dingetje
Iets wat ‘fit for the job’ is, is nooit dom.
Voor zover mij bekend heeft geen enkele Tesla een regensensor en werken ze allemaal via de camera. Deep Rain wordt ook wel Deep Pain genoemd... Die besparing van een paar dollar per auto is mi achteraf niet slim geweest...
De mijne heeft wel een regensensor . Zoals elke AP1 trouwens.
Ik vernam dat het niet om een paar dollar gaat. Er zouden licentiekosten op zitten.
Dit gold ook voor het klikje in de relais van de richtingaanwijzers. Dat is vervangen door een geluid via de speakers. Ook niet 100% trouwens, want als de MCU aan het rebooten is hoor je ze dus niet.
Er zit ook een licentiekost op USB poorten. Die zie ik ook nog verdwijnen. Als je zelf alle patenten vrij gegeven hebt, heb je geen goesting om daar bij anderen voor te betalen.
 
Iets wat ‘fit for the job’ is, is nooit dom.

De mijne heeft wel een regensensor . Zoals elke AP1 trouwens.
Ik vernam dat het niet om een paar dollar gaat. Er zouden licentiekosten op zitten.
Dit gold ook voor het klikje in de relais van de richtingaanwijzers. Dat is vervangen door een geluid via de speakers. Ook niet 100% trouwens, want als de MCU aan het rebooten is hoor je ze dus niet.
Er zit ook een licentiekost op USB poorten. Die zie ik ook nog verdwijnen. Als je zelf alle patenten vrij gegeven hebt, heb je geen goesting om daar bij anderen voor te betalen.
Ah dat van AP1 wist ik niet.... Dan zal dat waarschijnlijk vanaf AP2 zijn...

Als ik snel google op auto-onderdelen dan zie dat een sensor 130-150 euro (inclusief btw) kost. Dat is inderdaad veel meer dan ik dacht.... Zelfs met en hoge korting is dat significant.

Klikje van de richtingaanwijzer is mi wat minder spannend: beïnvloed functioneren niet.

Gezien de prijzen van een usb hubje (meer dan een poort dus) zou daar de pijn niet in de prijs hoeven te zitten. Al ben ik mij er wel van bewust dat 1 euro maal vier? USB poorten maal aantal auto's nog steeds een behoorlijk bedrag is.

Maar goed: een ruitenwisser is een redelijk essentieel iets bij het rijden. Achteraf kijkend, altijd makkelijk, had daar beter wat meer mee getest mogen worden.

Overigens, in de goede oude tijd, hadden we ook geen sensors en deden we gewoon de ruitenwissers aan of uit. Al die luxe van interval, laag, hoog kwam pas later. En toen werd het traploos verstelbaar en pas daarna kwamen de sensors <big grin>... Mensen wennen gauw aan luxe...
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Tesla gaat een deep rain ontwikkeling door, de camera's analizeren de omgeving, en dus ook het weer en regen, hobbels in de weg etc.
De computer moet tot de logica komen; het is nat buiten -> ik doe de screenwiper aan... of er is onregelmatige hobbelige weg -> suspension op comfort

Ik vindt het vet dat Tesla dit bijvoorbeeld doet, maar het snel invoeren van nog niet volwassen software heeft wel keerzijde, wij zitten gewoon midden in de ontwikkeling.

Het probleem is dat regen zeer dicht op de lens zit en de camera hier niet op kan focussen. De brandpuntsafstand ligt ver voor de auto. Hierdoor is het voor AP gewoon *zeer* moeilijk om mot regen b.v. te detecteren.

Mot regen is voor AP ook geen probleem maar voor normale bestuurders wel.

Dit probleem is gewoon nooit goed via een neural net op te lossen omdat de camera hardware voor een doel is ontwikkeld.

Zouden ze daar in tegen specifiek een camera met brandpuntsafstand op het glas gebruiken om een neural net te voeden dan is het een andere verhaal maar waarom zou je zo'n bizar dure alternatieve oplossing bedenken.
 
2021.40.6 ; na update lijkt autopilot wat vloeiender in de file te rijden.
Normaal ervaarde ik abrupt remmen of te snel optrekken en weer remmen.

Koplampen staan ineens helemaal naar beneden. Dit was voor de update 100% niet het geval.

En ja ruitenwissers, standje turbo word wel erg snel geactiveerd.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik heb voor dat warmte voeten probleem voor de tweede keer een service ticket aangemaakt omdat ik het niet normaal vind dat mijn voeten in de HVAC AUTO modus bekant wegbranden. Ik ben benieuwd, want ze geven me zelfs tijdelijk een leenauto mee omdat ze het toch wel bijzonder vinden bij het SC dat het daar 50 graden word. Ze gaan er dus wat extra tijd insteken. Ik ben benieuwd.
Laat eens weten wat ze er aan gedaan hebben dan kan ik het alvast meegeven aan het servicecenter.
 
  • Like
Reactions: cracktro
Ik ervaar met 40.6:
- achteruitgang in werking van de regensensor (bij motregen en lichte regen)
- browser is crashes
- mobiel data verbruik:
Ik heb nu al 2 dagen bij het gebruik van mijn wifi spot gezien dat de auto zelf meer dan 1 gb verbruikt. Er is geen firmware of navi data gedownload.
Ik heb tesla gebeld en ze een Premium abonnement aangeboden, maar ze gingen er niet op in. Wel serieus behoorlijk irritant, ook omdat niet duidelijk is wat er gebeurd.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Laat eens weten wat ze er aan gedaan hebben dan kan ik het alvast meegeven aan het servicecenter.

Ze hebben een aantal dingen gedaan, ten eerste de temperatuur sensor vervangen, maar dit zette geen zoden aan de dijk dus de oude er weer terug in.

Daarna hebben ze een setting gevonden in de PTC heater welke ze konden veranderen waardoor het voeten gedeelte minder word opgestookt.
Deze hebben ze aangepast en de temperatuur in het voeten gedeelte is nu echt een stuk beter!
Ook het gevoel kwa comfort in de cabine is nu een stuk egaler. Dus echt wel veel beter!

Auto is ook gelijk 30 watt uur per km zuiniger geworden omdat die PTC niet heel de tijd max aan staan.. tenminste daar lijkt het bijna op.

Dus ik raad je aan om even te bellen met service center in Rotterdam. Deze mensen weten wel raad met dit probleem!

Ze gaven wel aan dat er nog wel aan gewerkt word vanuit tesla om het in het algemeen beter te maken door middel van een software update maar hun konden mij op deze manier helpen.
 
Ze hebben een aantal dingen gedaan, ten eerste de temperatuur sensor vervangen, maar dit zette geen zoden aan de dijk dus de oude er weer terug in.

Daarna hebben ze een setting gevonden in de PTC heater welke ze konden veranderen waardoor het voeten gedeelte minder word opgestookt.
Deze hebben ze aangepast en de temperatuur in het voeten gedeelte is nu echt een stuk beter!
Ook het gevoel kwa comfort in de cabine is nu een stuk egaler. Dus echt wel veel beter!

Auto is ook gelijk 30 watt uur per km zuiniger geworden omdat die PTC niet heel de tijd max aan staan.. tenminste daar lijkt het bijna op.

Dus ik raad je aan om even te bellen met service center in Rotterdam. Deze mensen weten wel raad met dit probleem!

Ze gaven wel aan dat er nog wel aan gewerkt word vanuit tesla om het in het algemeen beter te maken door middel van een software update maar hun konden mij op deze manier helpen.
Ik mag toch hopen dat deze ervaring meteen in een logboek wordt gedeeld zodat alle service monteurs deze
de settings aanpassen bij dezelfde klacht?
 
  • Like
Reactions: Niek