Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.36

This site may earn commission on affiliate links.
Kan je dit ook een beetje toelichten?
Hi, op zich terechte vraag maar leek me niet productief om het geklaag uit de 2022.28 draad hier te reproduceren. Het is mijn persoonlijke afweging, waarbij ik wel kan meegeven dat ik me aardig verdiep in de features en niet onwelwillend sta tegenover bètareleases (daarom ook FSD gekocht). Maar dan hoop je op een stap naar achteren, twee vooruit en dat laatste heb ik recent niet meer ervaren en kan ik na meer dan 3 jaar Tesla rijden ook nog geen verwachting aan knopen.
Daarbij irriteert het me dat zaken als verlichting en ruitenwissers afgedwongen worden terwijl de software daar wat mij betreft nog onvoldoende competent voor is. Dit past binnen de Tesla filosofie waarin de auto het overneemt in plaats van soepel samenwerkt met een menselijke bestuurder. Maar ik vind dat er nog teveel interventies nodig zijn en dat gaat lomp in deze filosofie.
Gelukkig werkt iets basaal als straatje parkeren wel goed na al die jaren. O nee, dat heb ik vorige week op een makkelijke plek geprobeerd en na anderhalve minuut maar afgebroken. 😶
Huilie-huilie dus, wordt het hier niet gezelliger van 😉
Ik brand nog een kaarsje voor die single stack release die alles gaat oplossen binnen de lokale wet- en regelgeving (want aan stoere functies in de VS heb ik hier niets).
 
@Mars2020 Als vrijwel iedereen het er intussen over eens is dat de Tesla software/firmware het afgelopen half jaar alleen maar slechter aan het worden is behalve jij, dan moet je misschien bij jezelf te rade gaan. Het begint wat mij betreft wat vermoeiend en geforceerd te worden.
Je hoort mij niet zeggen dat er geen problemen zijn en dat er op sommige punten geen achteruitgang is, maar over een langere periode gezien zie ik nog steeds verbeteringen.
Ik heb het niet over enkele weken of maanden maar over een langere periode. In het verleden waren er veel klachten over phantom breaks, maar daar hoor ik (vrijwel) niemand meer over. Ruitenwissers werkten ooit minder goed, en ook daar is verbetering opgetreden. Er is een periode geweest dat de auto zwabberde tussen de lijnen, daar heb ik nu ook geen last meer van. De achterklep ging een tijd terug niet meer helemaal open, dat is nu ook opgelost.

Mijn laatste ICE had ook software problemen en die werden nooit opgelost, daar had ik maar mee te leven. Bij Tesla kan het even duren, maar doorgaans zit er wel verbetering in……
 
Heb het idee dat veel mensen niet precies begrijpen wat de verschillende features inhouden, dat ze vooral daarom klagen.
Begrijpen of niet. Als ze niet werken mag je klagen.
.
Je hoort mij niet zeggen dat er geen problemen zijn en dat er op sommige punten geen achteruitgang is, maar over een langere periode gezien zie ik nog steeds verbeteringen.
Ik spreek over 6 jaar. AP1 kende heel wat verbeteringen in het begin en was voor mij uiteindelijk heel aanvaardbaar in gebruik. Je wist wat het kon en wat niet. Het stond 95%van de tijd op. Af en en toe wat helpen met de powerpedaal. Nooit geen alarmen, nooit geen phantom brakes. Alles bedienen met 1 hand.

Nu leidt de AP een eigen onvoorspelbaar leven, overruled settings die je zelf gekozen hebt, maakt je doof met allerhande alarmen, doet onnodige stuurcorrecties en je rechtervoet moet in druk verkeer zo vaak overrulen, dat het een automatisme wordt en je het zo onbewust en onterecht dreigt te doen, wat wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn.
Je hebt ook bij het overrulen je twee handen nodig. Terwijl het systeem net bedoeld is om uiteindelijk zonder handen te werken.
 
Ik heb 2022.36.2 nog steeds niet aangeboden gekregen (zit nog op 28.2). Is er een manier om dit te forceren? Van standaard naar geavanceerd, geavanceerd blijven aanklikken heeft niet veel geholpen.
 
Ik heb 2022.36.2 nog steeds niet aangeboden gekregen (zit nog op 28.2). Is er een manier om dit te forceren?
Ja, je verwachtingen op "nul" zetten en je geduld op " oneindig"...
Met andere woorden, 2022.36.xx is nog maar net aan het uitrollen en je staat ofwel vooraan in de rij, of je staat bij mij achteraan in de rij.
Het voordeel om achteraan te staan is dat je al héél véél negatieve ervaringen hebt kunnen lezen alvorens het uw beurt is. En als het dan eindelijk uw beurt is, dan merk je dat er hier en daar ook positieve kanten aan een update zijn, die men willens nillens hier op het forum (dikwijls)vergeet te vermelden...
 
Betreffende grootlicht bij AP inschakeling krijg ik zojuist het volgende bericht van Service Center.
"Wij zijn ons bewust van de functionaliteit van automatisch groot licht in combinatie met autopilot. Ons engineering team is reeds bezig met het verbeteren van dit systeem en deze zullen in de volgende software-updates doorgevoerd worden."

Uiteraard met een korrel zout nemen, maar lijkt er op dat ze de klachten serieus nemen.
 
Betreffende grootlicht bij AP inschakeling krijg ik zojuist het volgende bericht van Service Center.
"Wij zijn ons bewust van de functionaliteit van automatisch groot licht in combinatie met autopilot. Ons engineering team is reeds bezig met het verbeteren van dit systeem en deze zullen in de volgende software-updates doorgevoerd worden."

Uiteraard met een korrel zout nemen, maar lijkt er op dat ze de klachten serieus nemen.
Van iemand die aan sinds 2019 op dit forum zit had ik een kritischere kijk verwacht 😉
 
Van iemand die aan sinds 2019 op dit forum zit had ik een kritischere kijk verwacht 😉
Ik had juist verwacht iets zoals: "Dit is nodig voor correcte werking van AutoPilot" of "Groot licht is uit te schakelen met de hendel". Meestal hoor je niet de reacties waarin ze toegeven dat het niet helemaal goed werkt, dus vandaar mijn lichte hoop. Maar dan nog, eerst zien dan geloven.
 
Het onderliggende probleem van AHB lijkt dat deze *wel* goed werkt in FSD beta omdat die alle nieuwe neural networks gebruikt. Zie bijvoorbeeld deze video (beginnen rond 10:45):


Het automatisch aan- en uitgaan gaat daar een stuk sneller en nauwkeuriger, zelf op auto's uit zijstraten wordt gereageerd. Het lijkt erop dat de non-beta users met een crippled versie zitten: we hebben de vision-only limitaties maar missen bepaalde NNs waardoor het zo matig werkt.

De hoop blijft dat we op korte termijn de "single stack" krijgen waardoor iedereen dezelfde functionaliteit heeft.
 
Het onderliggende probleem van AHB lijkt dat deze *wel* goed werkt in FSD beta omdat die alle nieuwe neural networks gebruikt. Zie bijvoorbeeld deze video (beginnen rond 10:45):


Het automatisch aan- en uitgaan gaat daar een stuk sneller en nauwkeuriger, zelf op auto's uit zijstraten wordt gereageerd. Het lijkt erop dat de non-beta users met een crippled versie zitten: we hebben de vision-only limitaties maar missen bepaalde NNs waardoor het zo matig werkt.

De hoop blijft dat we op korte termijn de "single stack" krijgen waardoor iedereen dezelfde functionaliteit heeft. Het ontbreken van dingen zoals een spitsstrook lijkt me de zaken ook moeilijker te maken.
Hoopvol nieuws. Dit gezegd zijnde lijkt een single stack met verschillende wetgeving wel moeilijker te implementeren.
 
Hou er rekening mee dat, net zoals bij de upgrade naar 2022.28, de aangegeven tijd voor de upgrade niet correct is. Er staat ~25 min maar in de praktijk is het makkelijk ~50-55 min. Bij 2022.28 mij hier aan laten vangen en bijna te laat op school met de kinderen hierdoor :)
 
  • Informative
Reactions: OttoR and Dhene
Gisteravond nog eens onderweg, en mijn AHB werken adequaat. Vol verlichte weg gaan ze niet aan, duistere weg gaan ze wel aan. Tegenligger nadert, ze gaan uit. Voorligger moet toch al een eind ver zijn alvorens AHB aan gaan.

Maar goed, ik rij al met AHB sinds dat ding actief is in 2018 ofzo.
 
Betreffende grootlicht bij AP inschakeling krijg ik zojuist het volgende bericht van Service Center.
"Wij zijn ons bewust van de functionaliteit van automatisch groot licht in combinatie met autopilot. Ons engineering team is reeds bezig met het verbeteren van dit systeem en deze zullen in de volgende software-updates doorgevoerd worden."

Uiteraard met een korrel zout nemen, maar lijkt er op dat ze de klachten serieus nemen.
Lijkt me vooral een nietszeggend antwoord, ten dele omdat de individuele SeC niet weet wat engineering in Fremont aan het bekokstoven is, en de AHB natuurlijk by design zijn. Hoe meer de auto zelf gaat doen, hoe meer je moet accepteren dat die auto ook dingen zelf gaat beslissen. Dus ja, als je vision only autopilot wil doen, zal het met AHB zijn.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Valt het jullie op, dat als je nu naar de tab software gaat deze niet direct gaat zoeken? Maar dit 1x in de 24u maar doet? Ik zit nu nog op 2022.28.2 maar zou dolgraag naar .36 willen, maar kan niet meer geforceerd zoeken sinds 2022.28.
Waarom? Ik heb hem vanmorgen gekregen (en wel snel binnen 25 minuten geïnstalleerd trouwens), maar er zit toch geen spannende feature in? Het energiedashboard is interessant, maar niet meer dan dat.. niks waar ik enthousiast van wordt. Ik zou de mogelijkheid willen om nog makkelijker de alternatieve routes te kunnen zien (nu moet je opnieuw plannen).
 
Waarom? Ik heb hem vanmorgen gekregen (en wel snel binnen 25 minuten geïnstalleerd trouwens), maar er zit toch geen spannende feature in? Het energiedashboard is interessant, maar niet meer dan dat.. niks waar ik enthousiast van wordt. Ik zou de mogelijkheid willen om nog makkelijker de alternatieve routes te kunnen zien (nu moet je opnieuw plannen).
Het energie dashboard lijkt me erg interessant!
 
Waarom? Ik heb hem vanmorgen gekregen (en wel snel binnen 25 minuten geïnstalleerd trouwens), maar er zit toch geen spannende feature in? Het energiedashboard is interessant, maar niet meer dan dat.. niks waar ik enthousiast van wordt. Ik zou de mogelijkheid willen om nog makkelijker de alternatieve routes te kunnen zien (nu moet je opnieuw plannen).
Ik wil Waze! :p
 
  • Like
Reactions: The Boss