Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe is jullie ervaring met de nieuwe alternatieve routes? Ik zat er vandaag onderweg naar huis mee te spelen en kreeg van Utrecht naar Amsterdam West de drie routes van Tesla waarbij de snelste route een paar minuten sneller werd aangeduid dan de twee andere routes. Zonder het scherm aan te raken koos de auto die route om een paar seconden later alsnog te wisselen naar een van de twee langzamere routes. Ik dacht eerst dat de verkeerssituatie misschien net was gewijzigd. Echter toen ik de route annuleerde en weer naar thuis navigeerde gebeurde nog eens exact hetzelfde. Heeft iemand hier een verklaring voor?

nb wat mij ook opvalt is dat de alternatieve routes maar kort beschikbaar blijven om te kiezen en daarna verdwijnen. Pas na annuleren en nog eens navigeren kun je nog eens kiezen. Ik wil liever dat alternatieve routes blijven staan zodat je kan vergelijken hoe de verschillende alternatieven zich ontwikkelen
 
Alternatieve routes heeft inderdaad handicaps: als je de snelste kiest, zal ie sowieso herberekenen als de verkeerssituatie verandert. Als je de niet-snelste kiest, kan de navigatie eigenlijk niet een route gaan herberekenen als de verkeerssituatie verandert, want je had expliciet voor die tragere route gekozen...
 
Alternatieve routes heeft inderdaad handicaps: als je de snelste kiest, zal ie sowieso herberekenen als de verkeerssituatie verandert. Als je de niet-snelste kiest, kan de navigatie eigenlijk niet een route gaan herberekenen als de verkeerssituatie verandert, want je had expliciet voor die tragere route gekozen...
Andere navigatiesoftware zoals Google maps heeft geen enkele moeite om drie alternatieven te blijven tonen terwijl de verkeerssituatie verandert. Als een van de alternatieven dan achterhaalt is wordt een nieuwe derde route voorgesteld. Het leidt nu erg af dat ik steeds de route moet annuleren en opnieuw plannen om weer drie alternatieven te krijgen
 
Andere navigatiesoftware zoals Google maps heeft geen enkele moeite om drie alternatieven te blijven tonen terwijl de verkeerssituatie verandert. Als een van de alternatieven dan achterhaalt is wordt een nieuwe derde route voorgesteld. Het leidt nu erg af dat ik steeds de route moet annuleren en opnieuw plannen om weer drie alternatieven te krijgen
Ik heb geen ervaring met Google Maps als navigatie, maar met Waze krijg je ook tot 3 opties, en niet alleen kies ik zelden de 2 langere opties, maar op welke basis denk je dat ie iets kan herberekenen op de 2 langere routes?
 
Ik heb geen ervaring met Google Maps als navigatie, maar met Waze krijg je ook tot 3 opties, en niet alleen kies ik zelden de 2 langere opties, maar op welke basis denk je dat ie iets kan herberekenen op de 2 langere routes?
Mijn dagelijkse use case is welke tunnelbuis te nemen van de Leidse Rijn tunnel op de A2 bij Utrecht. Mijn kantoor is aan de zuidkant van Utrecht en met de juiste tunnel keuze sta ik niet in de verkeerde rij te wachten. Dan is het erg fijn om van beide tunnel routes te zien hoe de reistijden zich ontwikkelen terwijl ik vanuit het noorden de A2 af kom rijden. Dat werkt prima op Google maps maar is dus niet mogelijk met deze nieuwe route alternatieven in 2022.28.
 
Mijn dagelijkse use case is welke tunnelbuis te nemen van de Leidse Rijn tunnel op de A2 bij Utrecht. Mijn kantoor is aan de zuidkant van Utrecht en met de juiste tunnel keuze sta ik niet in de verkeerde rij te wachten. Dan is het erg fijn om van beide tunnel routes te zien hoe de reistijden zich ontwikkelen terwijl ik vanuit het noorden de A2 af kom rijden. Dat werkt prima op Google maps maar is dus niet mogelijk met deze nieuwe route alternatieven in 2022.28.
Kiest de navigatie niet zelf het snelste alternatief? In de instellingen kun je (dacht ik) opgeven bij hoeveel minuten er een andere route wordt gekozen, heb je die tijd al eens omlaag gezet.
Heb je wel eens geprobeerd google maps in de browser te draaien?
 
Heeft iemand hier een verklaring voor?
De verkeerssituatie laadt met enige vertraging. Vroeger kon de initiële route, recht de file in na een paar seconden ook ineens wijzigen naar een route die beter is ifv de verkeerssituatie.
Hetzelfde als je de route annuleert en opnieuw opvraagt. Dat ze sneller op de kaart verschijnen, staat daar los van. Kaart is een visualisatie. Navigatie heeft meer nodig.
 
20220922_164113.jpg

20220922_164431.jpg


Sinds de update naar 2022.26 heb ik bijna de hele tijd de lichten aan.
Eigenlijk altijd bij het starten van de auto en regelmatig ook aan/uit tijdens het rijden.

Vandaag was een dag met veel licht en bij iedere rit waren ze op zijn minst bij het begin aan.
Geen idee wat ik hier kan aan doen. Kalibreren van de camera's heb ik al gedaan.

Mijn gevoel bij de wagen komt van langs om meer negatief jammer genoeg. TACC en AP zijn een drama geworden. Sinds vision-only merk ik dat autorijden ondertussen één grote ergernis is. Het voelt als 20 jaar terug in de tijd gaan. Dan mocht ik ook zelf de lichten aanzetten, ruitenwissers aan/uitzetten en had ik geen cruise control. Alleen had ik dan geen gepiep bijna elke rit omdat ik volgens de auto over een lijn aan het rijden ben die er niet is. Mocht ik op dit moment een andere wagen moeten kiezen of iemand vraagt mijn advies, dan zou het zeker geen Tesla meer zijn :(
 
Ik heb vandaag een stuk gereden in het donker en bij daglicht.
Ik heb de indruk dat de auto iets meer “zoekt” om tussen de lijnen te blijven (kleine stuurbewegingen), verder geen problemen met rijden op EAP ondervonden, niet in het donker en niet bij daglicht.
 
De verkeerssituatie laadt met enige vertraging. Vroeger kon de initiële route, recht de file in na een paar seconden ook ineens wijzigen naar een route die beter is ifv de verkeerssituatie.
Hetzelfde als je de route annuleert en opnieuw opvraagt. Dat ze sneller op de kaart verschijnen, staat daar los van. Kaart is een visualisatie. Navigatie heeft meer nodig.
Dat zou idd een verklaring kunnen zijn. Blijft vreemd dat als ik de route annuleer en opnieuw laat plannen exact hetzelfde gebeurt: van de 3 routes neemt navigatie eerst de snelste maar wijzigt na enkele seconden naar een van de langzamere routes.
 
View attachment 855743


Sinds de update naar 2022.26 heb ik bijna de hele tijd de lichten aan.
Eigenlijk altijd bij het starten van de auto en regelmatig ook aan/uit tijdens het rijden.

Vandaag was een dag met veel licht en bij iedere rit waren ze op zijn minst bij het begin aan.
Geen idee wat ik hier kan aan doen. Kalibreren van de camera's heb ik al gedaan.

Mijn gevoel bij de wagen komt van langs om meer negatief jammer genoeg. TACC en AP zijn een drama geworden. Sinds vision-only merk ik dat autorijden ondertussen één grote ergernis is. Het voelt als 20 jaar terug in de tijd gaan. Dan mocht ik ook zelf de lichten aanzetten, ruitenwissers aan/uitzetten en had ik geen cruise control. Alleen had ik dan geen gepiep bijna elke rit omdat ik volgens de auto over een lijn aan het rijden ben die er niet is. Mocht ik op dit moment een andere wagen moeten kiezen of iemand vraagt mijn advies, dan zou het zeker geen Tesla meer zijn :(
Ik zou een service call inschieten? Waarschijnlijk iets mis met de camera's want al dit gedrag herken ik niet met 2022.28. Is het een menu optie om lichten altijd aan te houden?
 
Is het een menu optie om lichten altijd aan te houden?
Dat was ook mijn eerste gedacht, maar ze gaan tijdens het rijden af en toe uit/aan heb ik begrepen, dus zullen ze wel ingesteld staan op automatisch.

Wat ik niet lees is of @boeiend na de installatie van de software update een reset heeft gedaan van zijn Model Y. Iets wat heel veel "problemen" blijkt op te lossen.
 
View attachment 855743
View attachment 855744

Sinds de update naar 2022.26 heb ik bijna de hele tijd de lichten aan.
Eigenlijk altijd bij het starten van de auto en regelmatig ook aan/uit tijdens het rijden.

Vandaag was een dag met veel licht en bij iedere rit waren ze op zijn minst bij het begin aan.
Geen idee wat ik hier kan aan doen. Kalibreren van de camera's heb ik al gedaan.

Mijn gevoel bij de wagen komt van langs om meer negatief jammer genoeg. TACC en AP zijn een drama geworden. Sinds vision-only merk ik dat autorijden ondertussen één grote ergernis is. Het voelt als 20 jaar terug in de tijd gaan. Dan mocht ik ook zelf de lichten aanzetten, ruitenwissers aan/uitzetten en had ik geen cruise control. Alleen had ik dan geen gepiep bijna elke rit omdat ik volgens de auto over een lijn aan het rijden ben die er niet is. Mocht ik op dit moment een andere wagen moeten kiezen of iemand vraagt mijn advies, dan zou het zeker geen Tesla meer zijn :(
Zoveel mensen zoveel wensen. Ik zit sinds een week op 28 en heb deze week een flink stuk op de A2 gereden. Merk geen enkel verschil, niets slechters en niets beters. M3LR 2021.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Krisja