Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.44.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Verwarming in mijn S is toch echt een drama. Als ie op auto staat gaat de ventilatie op standje kappersföhn. Dus zet ik 'm maar handmatig op stand 3. Zelfstandig besluit de auto dan regelmatig om van 3 terug te gaan naar 1.
Met de meest recente update wordt ook zomaar de ingestelde temperatuur opgehoogd van 20,5 naar 21. En als ik een bocht naar rechts maak krijg ik een bak koude lucht uit de rechterkant van de auto over me heen.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Verwarming in mijn S is toch echt een drama. Als ie op auto staat gaat de ventilatie op standje kappersföhn. Dus zet ik 'm maar handmatig op stand 3. Zelfstandig besluit de auto dan regelmatig om van 3 terug te gaan naar 1.
Met de meest recente update wordt ook zomaar de ingestelde temperatuur opgehoogd van 20,5 naar 21. En als ik een bocht naar rechts maak krijg ik een bak koude lucht uit de rechterkant van de auto over me heen.
Die kappersfohn duurt maar even en is bij mij welkom omdat anders de ruiten aandampen. Best de ventilatieroosters niet in je gezicht laten blazen, dan valt het minder op.
Van 20,5 naar 21 is wellicht gebeurd als je je kappersfohn uitgezet hebt. Als je iets te hoog op de temperatuur klikt om het detailscherm van de klima te zien, kan je tegelijk ongewild de temperatuur verhoogd hebben. Je kan de aanhagers beter regelen met het scrollwieltje.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Die kappersfohn duurt maar even en is bij mij welkom omdat anders de ruiten aandampen. Best de ventilatieroosters niet in je gezicht laten blazen, dan valt het minder op.
Van 20,5 naar 21 is wellicht gebeurd als je je kappersfohn uitgezet hebt. Als je iets te hoog op de temperatuur klikt om het detailscherm van de klima te zien, kan je tegelijk ongewild de temperatuur verhoogd hebben. Je kan de aanhagers beter regelen met het scrollwieltje.
Ik heb ook de 20.5 naar 21. Elke keer als de auto start staat het terug op 21 graden. Ondertussen heb ik het opgegeven om het elke keer te wijzigen en rijd ik maar in een auto die net dat tikje te warm is naar mijn goesting.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Dat herken ik niet, blijft keurig op 20 staan hier, misschien iets raars in de software met halve graden of zo, hoe idioot dat ook klinkt?

Moet zeggen dat het verder gewoon goed werkt voor mij, ik zet de verwarming aan half uur voor ik vertrek, alles warm en gaan, en ook onderweg geen klachten. Zomer en winter op auto en 20 graden.
 
2021.44.30.11 wordt nu geinstalleerd in mijn Model 3 zonder warmtepomp

 
Verwarming in mijn S is toch echt een drama. Als ie op auto staat gaat de ventilatie op standje kappersföhn. Dus zet ik 'm maar handmatig op stand 3. Zelfstandig besluit de auto dan regelmatig om van 3 terug te gaan naar 1.
Met de meest recente update wordt ook zomaar de ingestelde temperatuur opgehoogd van 20,5 naar 21. En als ik een bocht naar rechts maak krijg ik een bak koude lucht uit de rechterkant van de auto over me heen.
Gebruik je meerdere bestuurders profielen?

Als je ook gebruik maakt van Easy entry zal de climate settings van de vorige bestuurder geactiveerd zijn als je weer de auto instapt. Persoonlijk vindt ik dit ook erg irritant.

Voor vertrek kan je via app de climate settings dan veranderen maar dit is dus ook tijdelijk(in auto is de Easy entry profiel actief...) totdat er een nieuwe bestuurder geactiveerd is, en zal climate weer veranderen naar je (vorige) bestuurder profiel temperatuur.

Zelf zit ik in T-shirt in auto en heb nooit jas en sporadisch een vest aan, ik maak wel altijd gebruik van voorverwarmen of laat gewoon climate aan.

Ik herken wel temperatuur wisselingen, niet de föhn turbo
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hi,

Beetje een late reactie, maar vond het toch nog wel even relevant om op te reageren.

Deze herken ik ook en heb ik al een aantal keer laten onderzoeken door Tesla. Want het heeft me al dikwijls in gevaarlijke situaties gebracht.

Tesla gaf steeds aan dat het niet nagespeeld kon worden. Maar de laatste keer leek men het echt serieus te nemen, want mijn incident ging naar een Tesla-kantoor dat verantwoordelijk was voor Tesla in heel Europa. De terugkoppeling was echter enorm teleurstellend: een uitleg waarom de auto de snelheid zelf verhoogd had. Het was verklaarbaar, en daarmee was de kous af voor Tesla.

Voor mij niet, want ik reed op een snelweg met wegwerkzaamheden. Daar mocht ik 70. Het is dan erg ongewenst dat de auto uit zichzelf ineens naar 130 gaat. En die keer dat ik in noodweer reed en weinig zag, reed ik bewust geen 120. En toen was het ook niet verantwoord dat de auto ineens uit zichzelf ging optrekken. Uiteraard ben ik er zelf bij en kan ik ingrijpen, maar je weet hoe snel je auto optrekt. Tegen de tijd dat je dit doet, rij je al 10-20 km/u harder. Soms is het verschil maar laag, en heb je het pas in de gaten als je al - een tijdje - de door de auto bedachte snelheid rijdt (bijv. van 90 naar 100).

Wanneer je bij Tesla aangeeft dat je de uitleg niet relevant vindt zolang deze situaties zich voordoen, krijg je alsnog nul op het request. Ik heb ze aangegeven dat ik naar aanleiding hiervan vervolgstappen zou ondernemen, ook daarop geen reactie.

Ik heb daarna gebeld met de RDW. Die organisatie blijkt in een papieren werkelijkheid te leven: als een auto eenmaal toegelaten is op de weg, dan houdt het voor hen op. Ook als die auto steeds verandert door updates en er potentieel heel veel ervan uit zichzelf versnellen, blijken zij niet bereid om in actie te komen. Daarnaast vertelde men dat de initiële keuring van een voertuig voornamelijk plaatsvindt op basis van gegevens die de fabrikanten zelf op papier aanleveren. Men gaat dus niet met nieuwe auto's rijden om ze zelf te keuren. Het werd me al snel duidelijk: op deze plek ga ik geen gehoor krijgen.

Daarna heb ik contact opgenomen met het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur. Daar leken ze het probleem wel serieus te nemen, maar mijn aanvraag is op dit moment nog op zoek naar de juiste verantwoordelijke binnen de organisatie. Eens in de zoveel tijd krijg ik een mailtje waarin staat dat ze ermee bezig zijn maar de gewenste reactietermijn niet gaan halen.

Ik wacht dit nog heel even af. Wanneer ik ook hier niet doorheen kom, ga ik het op een andere manier proberen. Bijvoorbeeld via de politiek. Liever niet, want heb geen zin in 'gedoe'. Maar ik kan er gewoon zo boos over worden dat er 1.000-en auto's in ons land rond kunnen rijden die uit zichzelf de snelheid significant verhogen, zonder dat iemand dit serieus neemt.

Ik ben de chauffeur, ik ben de baas. Als ik de auto autonoom laat rijden begrijp ik dit nog, want dan heb ik het stokje overgegeven. Maar niet als ik hem alleen op cruise control heb staan.

Helaas een bug die al heel lang bestaat.
Voorheen was het zo dat als je een limiet instelde AP nooit er overheen ging. Sinds iets van 1.5 jaar wordt die waarde genegeerd. Al diverse malen SuC's dit doorgegeven maar krijg nooit een response. Denk dat ik de enige ben die het meld.
 
  • Informative
Reactions: Stream
Ik heb ze aangegeven dat ik naar aanleiding hiervan vervolgstappen zou ondernemen, ook daarop geen reactie.
Vanzelfsprekend.

Vanaf het moment dat je aangeeft dat je buitenom actie gaat ondernemen, gaat de individuele SeC absoluut niet meer met je communiceren. Communicatie verloopt dan naar de door jou gekozen buitenom-kanalen. Is ook logisch, een individuele SeC-medewerker kan die verantwoordelijkheid niet krijgen.
Maar ik kan er gewoon zo boos over worden dat er 1.000-en auto's in ons land rond kunnen rijden die uit zichzelf de snelheid significant verhogen, zonder dat iemand dit serieus neemt.
Je zegt het zelf:
Ik ben de chauffeur, ik ben de baas.
Toen ik afgelopen vrijdag van Nederland naar België reed, tijdens wegenwerken, versnelde mijn auto ook omdat ie natuurlijk de instructie had om op de landsgrens de nieuwe snelheidslimieten aan te houden. Hij vergat dan natuurlijk de tijdelijke limiet van 70.

Ik ben de chauffeur, ik ben de baas. Ik heb dan ook op de rem getrapt en de snelheid terug laten dalen tot 70.
 
Hi,

Beetje een late reactie, maar vond het toch nog wel even relevant om op te reageren.

Deze herken ik ook en heb ik al een aantal keer laten onderzoeken door Tesla. Want het heeft me al dikwijls in gevaarlijke situaties gebracht.

Tesla gaf steeds aan dat het niet nagespeeld kon worden. Maar de laatste keer leek men het echt serieus te nemen, want mijn incident ging naar een Tesla-kantoor dat verantwoordelijk was voor Tesla in heel Europa. De terugkoppeling was echter enorm teleurstellend: een uitleg waarom de auto de snelheid zelf verhoogd had. Het was verklaarbaar, en daarmee was de kous af voor Tesla.

Voor mij niet, want ik reed op een snelweg met wegwerkzaamheden. Daar mocht ik 70. Het is dan erg ongewenst dat de auto uit zichzelf ineens naar 130 gaat. En die keer dat ik in noodweer reed en weinig zag, reed ik bewust geen 120. En toen was het ook niet verantwoord dat de auto ineens uit zichzelf ging optrekken. Uiteraard ben ik er zelf bij en kan ik ingrijpen, maar je weet hoe snel je auto optrekt. Tegen de tijd dat je dit doet, rij je al 10-20 km/u harder. Soms is het verschil maar laag, en heb je het pas in de gaten als je al - een tijdje - de door de auto bedachte snelheid rijdt (bijv. van 90 naar 100).

Wanneer je bij Tesla aangeeft dat je de uitleg niet relevant vindt zolang deze situaties zich voordoen, krijg je alsnog nul op het request. Ik heb ze aangegeven dat ik naar aanleiding hiervan vervolgstappen zou ondernemen, ook daarop geen reactie.

Ik heb daarna gebeld met de RDW. Die organisatie blijkt in een papieren werkelijkheid te leven: als een auto eenmaal toegelaten is op de weg, dan houdt het voor hen op. Ook als die auto steeds verandert door updates en er potentieel heel veel ervan uit zichzelf versnellen, blijken zij niet bereid om in actie te komen. Daarnaast vertelde men dat de initiële keuring van een voertuig voornamelijk plaatsvindt op basis van gegevens die de fabrikanten zelf op papier aanleveren. Men gaat dus niet met nieuwe auto's rijden om ze zelf te keuren. Het werd me al snel duidelijk: op deze plek ga ik geen gehoor krijgen.

Daarna heb ik contact opgenomen met het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur. Daar leken ze het probleem wel serieus te nemen, maar mijn aanvraag is op dit moment nog op zoek naar de juiste verantwoordelijke binnen de organisatie. Eens in de zoveel tijd krijg ik een mailtje waarin staat dat ze ermee bezig zijn maar de gewenste reactietermijn niet gaan halen.

Ik wacht dit nog heel even af. Wanneer ik ook hier niet doorheen kom, ga ik het op een andere manier proberen. Bijvoorbeeld via de politiek. Liever niet, want heb geen zin in 'gedoe'. Maar ik kan er gewoon zo boos over worden dat er 1.000-en auto's in ons land rond kunnen rijden die uit zichzelf de snelheid significant verhogen, zonder dat iemand dit serieus neemt.

Ik ben de chauffeur, ik ben de baas. Als ik de auto autonoom laat rijden begrijp ik dit nog, want dan heb ik het stokje overgegeven. Maar niet als ik hem alleen op cruise control heb staan.
Ik zal niet zeggen dat de werking perfect is, maar TACC is echt wel heel wat anders dan cruise control…….
Er zijn heel veel factoren die bepalen hoe de auto reageert. Het begint al met de snelheids instelling Snelheidslimiet of Huidige snelheid. Ook de wegbeheerder moet de borden op de juste manier hebben geplaatst. Als je toevallig aan het inhalen bent en de camera heeft geen zicht op een bord weet de auto niet dat er een snelheidsverandering is. Ook als je zelf even kort “gas” geeft zal de auto weer anders reageren. etc etc.
Niet voor niets dat de bestuurder op dit moment nog altijd zelf verantwoordelijk is.
Dashcam beelden kunnen de situatie vaak verduidelijken om conclusies te trekken, maar die zijn helaas meestal niet beschikbaar.
Overigens reageren andere merken ook soms anders dan verwacht en ook andere merken maken fouten.
 
Trip van Breda naar Groningen vv op 44.30.8 ochtend heen en avond retour. Geen spitsstroken open. Op A 27 tussen Everdingen en Houten zowel heen als terug meerdere valse rijstrook wissel voorstellen, steeds volledig onnodig. Op traject Utrecht- Almere nu zowel heen als terug geen onnodige wissel voorstellen.. Heen verder op NoA rustige rit Maar bij Almere geen automatische afslag naar A6 was ondere eerdere versies ook zo maar kortelinks in een latere update wel weer hersteld en nu dus weer fout. Terug op NoA bij Hoogkerk zomaar automatisch de afrit gekozen en direct weer automatisch met een slinger terug naar de hoofd rijbaan. Verderop bij Joure wilde de auto op NoA afslaan naar Den Helder (route was richting Lelystad!))ook weer met een slinger terug naar de hoofdrijbaan. Bij tankstation de Lepelaar A6 Lelystad Almere snelheid terug naar 90, 100 meter verder naar 100 en weer 100 meter verder naar mijn ingestelde snelheid van 105.
Ik ben er nog steeds zelf bij maar dit soort rare akties maken het lastig om te weten waarop je moet anticiperen
 
  • Informative
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Verwarming in mijn S is toch echt een drama. Als ie op auto staat gaat de ventilatie op standje kappersföhn. Dus zet ik 'm maar handmatig op stand 3. Zelfstandig besluit de auto dan regelmatig om van 3 terug te gaan naar 1.
Met de meest recente update wordt ook zomaar de ingestelde temperatuur opgehoogd van 20,5 naar 21. En als ik een bocht naar rechts maak krijg ik een bak koude lucht uit de rechterkant van de auto over me heen.

Herken ik hier ook, HVAC in de auto stand zet de ventilatie op stand 4 of 5, en nooit nooit nooit lager. Het maakt een hoop geluid en is gewoon irritant. Hierdoor zet ik ook eigenlijk altijd zelf de ventilatie op 3 of 2 zodra ontwasemen klaar is. O ja, die moet ik ook altijd zelf in drukken want vaak bij het instappen zet de HVAC alle openingen open.

Dan de temperatuur, iets wat ik al tijden geleden ontdekte.

De S warmt enkel op bij 18.5 of hoger, alle lagere temperaturen volgt koude lucht ook al is de binnen temperatuur 4 graden...


Maar... ook fijn, gisteren ritje Antwerpen. HVAC stond op 20 graden maar de interieur temperatuur was 22 graden. Vond het al warm en de app gaf dus 22 aan. Helaas kun je dat niet op het scherm ergens zien. Al lang geleden als feature request ingeschoten om AUB de interieur temperatuur ergens te tonen op het HVAC scherm.

De geselecteerde temperatuur blijft bij mij wel zo.


Nog een irritant iets, omdat nu de stoelverwarming in het HVAC menu zit gaat de HVAC steeds aan zodra je aan de knop zit. Bij korte ritten wil ik de stoelverwarming aan maar de HVAC uit. Dat kon eerst probleemloos maar nu moet je dus:

- HVAC scherm openen
- Stoelverwarming inschakelen
- HVAC Off selecteren

Zucht...