Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat auto high beams echt verschrikkelijk werkt!

Met mijn Model S is het echt verschrikkelijk slecht. Je maakt tegenliggers er niet blij mee. (Brom)fietsers worden gewoon genegeerd lijkt het.

Daarnaast, in veel situaties mag je niet eens groot licht voeren.
Bij Tesla. Mijn vorige wagen had adaptive led lights. Dat werkte echt goed, alleen fietsers/wandelaars waren een probleem, maar ik gebruikte die automatische grootlichtfunctie toch niet direct in dicht bebouwd gebied (omdat ook straatverlichting het systeem automatisch afzet). En die lichten deden meer dan de 'automatisch groot licht'-functie. Die stuurden ook mee in bochten, en maakten de bundel in de buurt van een kruispunt ook breder. Dat was toen een dure optie (+1200 EUR vs de al optionele Xenon lampen), maar die waren gewoon hun geld waard.
 
  • Like
Reactions: ramonneke and OttoR
Hier toch ook heel slechte ervaring met het automatisch groot licht. Vrijdag +-175 km gereden in de regen en bijna elke keer dat de feature aanstond had ik tegenliggers die naar mij knipperden. Ik merk heel goed dat het grootlicht te laat uitgaat en ook veel te nerveus is. De hele tijd aan en uit. Soms meerdere keren per minuut. Ook 2-3 keer gehad dat het grootlicht aan/uit/aan/uit ging bij een voorligger die een 20-30m voor mij reed. Eén voorligger was daar duidelijk not amused mee want die dacht dat ik hem wou wijzen op zijn snel rijden ofzo.

Twee keer gehad dat de snelheid werd beperkt door slechte zichtbaarheid terwijl iedereen gewoon de snelheidslimiet reed en het weer dat ook toeliet.

Ik merk ook dat bepaalde lijnen op de weg of gewoon een slecht wegdek (ja, België...) zorgen voor onterechte toeters en bellen terwijl de Lane departure warning uitstaat. Heel tof voor de passagiers.

TACC en AP zelf zijn verder niet verbeterd. Nog steeds veel te gevoelig en onbruikbaar in de bebouwde kom door remmen voor fietsers op het fietspad.

De afstand die nu niet meer kleiner dan 2 kan helpt ook niet. Dat zorgt ervoor dat je met TACC of de snelweg echt enorm moet anticiperen op trager rijdende voorliggers. Anders vertraagt de auto steeds om dan 5-10 seconden te twijfelen bij een lege rijstrook na het wisselen.

Mijn algehele conclusie met TACC/AP is ook negatief en het komt precies alleen erger. De concurrentie (ik heb ~6 maand een iX3 gereden) heeft het een stuk beter onder de knie zonder tweewekelijks te moeten updaten en een hele show met visualistie e.d. Ik zou serieus twijfelen om terug Tesla te nemen op dit moment. Ik merk dat ik er gewoon veel te veel mee bezig ben terwijl het net zou moeten ontzorgen.
 
Hier toch ook heel slechte ervaring met het automatisch groot licht. Vrijdag +-175 km gereden in de regen en bijna elke keer dat de feature aanstond had ik tegenliggers die naar mij knipperden. Ik merk heel goed dat het grootlicht te laat uitgaat en ook veel te nerveus is. De hele tijd aan en uit. Soms meerdere keren per minuut. Ook 2-3 keer gehad dat het grootlicht aan/uit/aan/uit ging bij een voorligger die een 20-30m voor mij reed. Eén voorligger was daar duidelijk not amused mee want die dacht dat ik hem wou wijzen op zijn snel rijden ofzo.

Twee keer gehad dat de snelheid werd beperkt door slechte zichtbaarheid terwijl iedereen gewoon de snelheidslimiet reed en het weer dat ook toeliet.

Ik merk ook dat bepaalde lijnen op de weg of gewoon een slecht wegdek (ja, België...) zorgen voor onterechte toeters en bellen terwijl de Lane departure warning uitstaat. Heel tof voor de passagiers.

TACC en AP zelf zijn verder niet verbeterd. Nog steeds veel te gevoelig en onbruikbaar in de bebouwde kom door remmen voor fietsers op het fietspad.

De afstand die nu niet meer kleiner dan 2 kan helpt ook niet. Dat zorgt ervoor dat je met TACC of de snelweg echt enorm moet anticiperen op trager rijdende voorliggers. Anders vertraagt de auto steeds om dan 5-10 seconden te twijfelen bij een lege rijstrook na het wisselen.

Mijn algehele conclusie met TACC/AP is ook negatief en het komt precies alleen erger. De concurrentie (ik heb ~6 maand een iX3 gereden) heeft het een stuk beter onder de knie zonder tweewekelijks te moeten updaten en een hele show met visualistie e.d. Ik zou serieus twijfelen om terug Tesla te nemen op dit moment. Ik merk dat ik er gewoon veel te veel mee bezig ben terwijl het net zou moeten ontzorgen.
Welk model Tesla?
(lijkt alsof MS momenteel andere ervaringen heeft dan M3, vandaar de vraag)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Overigens
Hier toch ook heel slechte ervaring met het automatisch groot licht. Vrijdag +-175 km gereden in de regen en bijna elke keer dat de feature aanstond had ik tegenliggers die naar mij knipperden. Ik merk heel goed dat het grootlicht te laat uitgaat en ook veel te nerveus is. De hele tijd aan en uit. Soms meerdere keren per minuut. Ook 2-3 keer gehad dat het grootlicht aan/uit/aan/uit ging bij een voorligger die een 20-30m voor mij reed. Eén voorligger was daar duidelijk not amused mee want die dacht dat ik hem wou wijzen op zijn snel rijden ofzo.

Twee keer gehad dat de snelheid werd beperkt door slechte zichtbaarheid terwijl iedereen gewoon de snelheidslimiet reed en het weer dat ook toeliet.

Ik merk ook dat bepaalde lijnen op de weg of gewoon een slecht wegdek (ja, België...) zorgen voor onterechte toeters en bellen terwijl de Lane departure warning uitstaat. Heel tof voor de passagiers.

TACC en AP zelf zijn verder niet verbeterd. Nog steeds veel te gevoelig en onbruikbaar in de bebouwde kom door remmen voor fietsers op het fietspad.

De afstand die nu niet meer kleiner dan 2 kan helpt ook niet. Dat zorgt ervoor dat je met TACC of de snelweg echt enorm moet anticiperen op trager rijdende voorliggers. Anders vertraagt de auto steeds om dan 5-10 seconden te twijfelen bij een lege rijstrook na het wisselen.

Mijn algehele conclusie met TACC/AP is ook negatief en het komt precies alleen erger. De concurrentie (ik heb ~6 maand een iX3 gereden) heeft het een stuk beter onder de knie zonder tweewekelijks te moeten updaten en een hele show met visualistie e.d. Ik zou serieus twijfelen om terug Tesla te nemen op dit moment. Ik merk dat ik er gewoon veel te veel mee bezig ben terwijl het net zou moeten ontzorgen.

Ja, ik moet het ergens wel met je eens zijn. Rijd ook over het algemeen al tijden weer "handmatig" en gebruik geen AP meer, tenzij ik op een tijdstip rijd dat de snelweg haast leeg is, dan rijdt het overigens wel fijn.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Omdat auto high beams echt verschrikkelijk werkt!

Misschien is dit eigen aan d Mod S, ik ervaar helemaal niets van wat hier allemaal aangehaald wordt sinds de laatste update. Voorlopig werkt AHB perfect voor mij.

Daarnaast, in veel situaties mag je niet eens groot licht voeren.

Zullen we dan ook maar vragen om TACC en AP uit te schakelen? Sneller rijden dan toegelaten is ook niet overal toegelaten (nummerbordherkenning ja, maar doe er dan ook iets mee), plots remmen zonder reden zodat achterliggers zich een aap schrikken is ook verboden, plots in het midden van een tweebaans vak gaan rijden omdat de middenbelijning plots ontbreekt is ook niet van deze tijd,...
 
Blijft toch bizar, die verschillende ervaringen. Op mijn M3LR 2020 ben ik best tevreden over AP/TACC voor wat betreft het binnen de lijnen rijden. En met Vision Only is dit daadwerkelijk verbeterd.

AW & AHB werken ook redelijk. Soms zet ik het uit, maar meestal werkt het gewoon goed. Heb er dus ook geen moeite mee dat dit standaard aanstaat bij AP.

De camera bij MY zit natuurlijk iets hoger, maar dat zou eigenlijk juist een beter resultaat moeten geven.

Wellicht helpt het om eens de camera en koplampen te recalibreren?
 
Met alles wat ik lees (28-update staat te wachten) begin ik te verlangen naar mijn volgende auto. Geen Tesla, geen FSD. Echte FSD voor ons gaat er namelijk niet komen. Alleen voor taxibedrijven die zonder bestuurder gaan rijden. Alle USA testers bedankt. Tesla is gek dat ze echt alles via het neurale netwerk willen regelen. Stappen achteruit zijn regel bij Tesla en die vind ik niet acceptabel. Het bedrijf dat de autowereld voor altijd veranderde, gokt nu op het verkeerde paard.
 
Waarom FSD voor taxibedrijven zonder bestuurder wel kunnen werken en voor andere bestuurders niet? De auto rijd toch in beide gevallen autonoom?
Omdat echt autonoom rijden:
- extreem duur gaat worden 15K -> 50K
- de verantwoording bij Tesla (gaat niet gebeuren) of bij een taxibedrijf gaat leggen (zal het op uitkomen)
- nieuwe hardware gaat vragen: nieuwe camera’s, HW 4, 5, 6
- afstandsbediening gaat vragen (voor als FSD vastloopt)

Ooit zat ik er veel naïever in en dacht ik dat FSD gewoon kon. Inmiddels begrijp ik dat je echte algemene AI nodig hebt (of een mens op afstand) om alle beslissingen aan te kunnen. Zelfs treinen en vliegtuigen mogen nog niet automatisch rijden.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V
Misschien is dit eigen aan d Mod S, ik ervaar helemaal niets van wat hier allemaal aangehaald wordt sinds de laatste update. Voorlopig werkt AHB perfect voor mij.

Zou kunnen AHB op mijn S100D 2018 is echt een ramp. Ik heb nu Vision only maar gelukkig schakelt AP AHB niet automatisch in zoals met de Model 3. Dat komt denk ik omdat voor grootlicht je fysiek de handle naar voren moet drukken en dat zit niet op de Model 3/Y denk ik?

AW & AHB werken ook redelijk. Soms zet ik het uit, maar meestal werkt het gewoon goed. Heb er dus ook geen moeite mee dat dit standaard aanstaat bij AP.

Maar wat is "meestal werkt het gewoon goed". Hoevaak is meestal en hoe snel reageert het?

Zoals ik pas geleden de resultaten van een Youtube video deelde zo snel (of beter langzaam) reageert het dus. Reageer niet op aankomende auto's tot de koplampen echt giga duidelijk contrast vormen met een donkere achtergrond. Gaat veel te laat naar dimlicht als je op ruime afstand langzamere voorliggers nadert om later in te halen.

Vooral in bochten is het dus een probleem. Een auto komt in zicht en waar ik als persoon dan meteen de handle terug trekt wacht AP gerust een aantal secondes.

Op een rechte weg in het pikke donker werkt het ik denk max correct bij 9 van de 10 tegemoet komende auto's. Dat is dus zeker bij minstends 10% te laat. Dat is vind ik onacceptabel. Dat is niet "meestal werkt het gewoon goed".
 
  • Like
Reactions: T-Rob and KL0809
AHB werkt verre van goed op mijn nieuwe Y. Zelfs op 50 meter afstand (in het donker) met tegenliggers dat de AHB nog aan springt en blijft totdat tegenliggers knipperen. Vervelend, maar hopelijk wordt dit opgelost. Ik kan mij niet voorstellen dat wij in Nederland/België de enige zijn met dit probleem.

Verder vraag ik mij af of Tesla niet iets kan met de nieuwe matrix koplampen. Zelfs de Volvo van mijn vader (2014) kan een lichtbundel om tegenliggers vormen ipv steeds aan/uit.
 
Hier ook gisteren voor eerste keer autopilot in het donker gereden.
Wat een gedrocht.... Niets veranderd tov jaar geleden toen ik het eens voor het eerst uitteste.
Na kwartier toen al moeten uit zetten.

Had toch verwacht nu ze het automatisch opzetten dat het toch verbeterd zou zijn.
Telkens kleine triggers ook al rijden er auto's voor mij.. 1 of 2 seconde op.. dan weer af.. om dan na 10 seconde weer op te springen en iedereen maar flikkeren dat het vervelend is.

Gelukkig kan je wel de high beam afzetten tijdens autopilot. Maar weer een handeling bij om na autopilot het weer af te zetten...
Model 3 2021 met matrix lampen.
 
Model 3 2021 met matrix lampen.
Dezelfde en even oud als die van mij...
Misschien wil jij de test wel eens doen. Kalibreer de camera's eens opnieuw en bekijk het dan nog eens.
Het kalibreren van de camera's (en een reset na de update, maar dat doe ik standaard) is het enige wat ik gedaan heb. Of mijn perfect werkende HBA daar aan te wijten is weet ik niet, maar als iemand het eens wil proberen...
 
  • Like
Reactions: fryeBE